element-1element-2404-pagina-ontwerp: handige tips en inspirerende voorbeelden van foutmeldingen
HomeBlog404-pagina-ontwerp: handige tips en inspirerende voorbeelden van foutmeldingen

404-pagina-ontwerp: handige tips en inspirerende voorbeelden van foutmeldingen

15 november 2022

gebruikerservaring zijn. Denk er over na.

Een 404-pagina is eenlandingspagina - zelfs als het er één is waarop een gebruiker niet van plan was om op te landen. Het hebben van een goed ontworpen 404-pagina kan dus een verschil maken als het gaat om websiteconversies en om te voorkomen dat gebruikers een negatieve ervaring hebben.

Laten we eerlijk zijn, 404-pagina's zijn vervelend voor de meeste gebruikers en een mooie foutpagina zal niet iedereen overtuigen. Een404-pagina is echter een kans om de persoonlijkheid van jouw merk te laten zien door middel van dynamisch webdesign. Om nog maar te zwijgen van het feit dat een 404-pagina kan worden gebruikt om sitebezoekers om te leiden en hen aan te moedigen door te gaan met browsen.

Een 404-foutpagina hoeft niet slecht te zijn als je een creatieve touch en slimme branding toepast.

Als je je afvraagt ​​hoe je dat moet doen, heb je geluk!

In dit artikel hebben we 5 geweldige voorbeelden van foutpagina's samengesteld om u te inspireren.

Dus blijf lezen!

In het artikel:

Waarom kan een gebruiker een 404-fout krijgen?

Waarom zou je een visueel aantrekkelijke 404-pagina maken?

5 Nuttige tips om aan de slag te gaan met je 404-pagina paginaontwerp

4 Inspirerende voorbeelden van foutpagina's

Conclusie

Waarom zou een gebruiker een 404-foutmelding kunnen krijgen?

De meeste mensen hebben wel eens een 404-foutmelding gehad. Maar waarom is dat?

Er zijn veel redenen waarom websitebezoekers op een 404-foutpagina terecht kunnen komen. Laten we er een paar bekijken:

  • De gebruiker heeft mogelijk toegang gekregen tot een gebroken link
  • De gebruiker kan een onjuiste URL hebben ingevoerd
  • De webpagina is mogelijk verplaatst, maar de site leidt gebruikers niet om
  • De webpagina bestaat niet en heeft mogelijk nooit bestaan
  • ​​De server is momenteel down

Simpel gezegd, wanneer websitebezoekers een pagina proberen te bezoeken die niet kan worden gevonden, krijgen ze een foutmelding te zien.

Waarom zou je een visueel aantrekkelijke 404-pagina maken?

Een goed ontworpen en nuttige 404-pagina laat gebruikers zien dat je hun ervaring met jouw merk belangrijk vindt.

Wanneer ze doordacht zijn ontworpen, kunnen gebruiksvriendelijke 404-pagina's gebruikers naar de juiste plaats doorverwijzen. En wat nog belangrijker is, een boeiende foutpagina kan een positieve gebruikerservaring versterken - wat eventuele frustratie kan onderdrukken die wordt veroorzaakt door op de verkeerde pagina terecht te komen.

Heb je meer redenen nodig om je eigen aangepaste 404-pagina te maken? Hier zijn er enkele:

Een leuke 404-foutpagina kan een gebruikersfout transformeren in een positieve gebruikerservaring kans.

Aansprekende foutmeldingen moedigen gebruikers aan om de startpagina van je site te bezoeken.

Het gebruik van interactieve afbeeldingen of een opvallende afbeelding leidt de gedachten van gebruikers af van gebroken links en ontbrekende pagina's.

Bij strategisch gebruik kan een 404-pagina potentiële klanten in je verkoopfunnel krijgen en mogelijk de omzet verhogen.

5 handige tips om aan de slag te gaan met je 404

Het internet is enorm en het is bijna onmogelijk om 404-berichten te vermijden. Dus, omarm foutpagina's! Hier zijn een paar tips om zelf aan de slag te gaan:

Bied verschillende links om gebruikers om te leiden naar de meest recente blogonderwerpen die je hebt behandeld of andere pagina's zoals de pagina met veelgestelde vragen van je site of de contactpagina

Voeg een zoekbalk toe aan je 404-pagina om gebruikers aan te moedigen door te gaan met browsen en het aantal verloren bezoekers te verminderen.

Betrek gebruikers en voorzie ze van interessante inhoud zodat ze nog steeds een positieve ervaring hebben.

Voeg een oproep tot actie (CTA) toe. Onthoud dat 404-pagina's kunnen worden gebruikt om e-mailabonnees te vergroten, klanten te converteren en nog veel meer!

Ontwerp je 404-pagina met de gebruikers van je merk in gedachten. Als je merk speels is, overweeg dan om woordspelingen of grappige afbeeldingen te gebruiken. Als je merk een meer minimalistische esthetiek heeft, kun je beter iets meer afgezwakt houden. Kortom, ontwerp op een manier die aansluit bij je merk en eindgebruikers.

4 inspirerende voorbeelden van foutpagina's

1. Pixar

Waarom dit 404-paginaontwerp werkt

Hoewel deze foutpagina geen navigatie-zoekbalk gebruikt om gebruikers om te leiden naar de inhoud waarnaar ze op zoek zijn, bereikt het iets anders. Het maakt sitebezoekers aan het lachen! En als het op branding aankomt, is het logisch dat Pixar deze kant op gaat.

Door een personage uit hun succesfilm Inside Out te gebruiken, kan Pixar's 404-pagina een deel van de frustratie verlichten die gebruikers kunnen voelen nadat ze op de verkeerde pagina zijn beland.

2. Netflix

Waarom dit 404-paginaontwerp werkt

Netflix gebruikt zijn 404-pagina als een mogelijkheid om gebruikers op een leuke, luchtige manier om te leiden naar de startpagina van de site. Het belangrijkste onderdeel van deze 404-pagina is de call-to-action-knop (CTA) in het midden van de pagina met de tekst: Netflix Home.

Die eenvoudige CTA in combinatie met een afbeelding uit een van de films die je in hun filmdatabase kunt vinden, resulteert in een boeiende gebruikerservaring die gebruikers ertoe aanzet de gebroken link te negeren en door te gaan met browsen.

3. MailChimp

Waarom dit 404-paginaontwerp werkt

Als het gaat om goed ontworpen foutmeldingen die gebruikers omleiden, is Mailchimp een goed voorbeeld.

Op de website van Mailchimp draait alles om de creativiteit en persoonlijkheid van het merk te laten zien. Zoals verwacht, is de 404-pagina ook on-brand – inclusief geestige kopie en een illustratiestijl waar Mailchimp bekend om staat.

4. Lego

Waarom dit 404-paginaontwerp werkt

Als je op zoek bent naar een voorbeeld van een leuke 404-pagina die gebruik maakt van de mogelijkheid om bezoekers van je website te converteren, hoef je niet verder te zoeken dan Lego.

Het gebruik van korte maar humoristische teksten, een call-to-action en een in het oog springend merkimago werkt omdat het gebruikersfouten verandert in een kans om producten te verkopen en de omzet te verhogen.

Conclusie

Goed ontworpen 404-pagina's hebben hun plaats in de wereld en kunnen het verschil maken bij het creëren van een gedenkwaardige gebruikerservaring. Houd bij het ontwerpen van je eigen 404-pagina rekening met je publiek!

BYTE24 is de bestemming voor al jouw benodigdheden op het gebied van app- en webdevelopment.


© 2022 BYTE24. All Rights Reserved.